مراحل ساخت سفره قلم کار از صنایع دستی اصفهان

تمیدونی هدیه روز پدر چی بخری؟ خرید صنایع دستی آنلاین رو تجربه کن

مراحل ساخت سفره قلم کار از صنایع دستی اصفهان به اختصار توضیح داده می شود تا با یکی از اصیل ترین و زیباترین محصولات صنایع دستی آشنا شویم.
اصفهان قطب عمده تولید سفره قلم کار می باشد و بلاشک نام سفره قلم کار با صنایع دستی اصفهان عجین گردیده است.
سفره قلم کار از معدود محصولاتی است که تقریباً کمتر دچار تغییر و دگرگونی در طرح و نقش گردیده و عمدتاً به اصالت طرح و نقش و رنگ خود وفادار مانده است.

ابزارهای لازم و مراحل کلی ساخت قلم کار

پارچه به عنوان زیر ساخت اصلی کار از مهم ترین ضرورت های یک تکه قلم کار است که باید از پارچه هایی با قابلیت بالای جذب آب و رنگ انتخاب شود که عموماً کتان مورد مصرف می باشد که برای استفاده باید چندین نوبت آبکشی گردد تا عاری از ذرات اضافه باشد.
ابرار اصلی مورد نیاز قالب چوبی از چوب های مستحکمی چون زالزالک و گلابی استفاده می شود.
قالب ساز پس از طراحی نقش مورد نظر که عموماً برگرفته از نقوش اسلیمی و سنتی است آن را به سطح قالب منتقل نموده و پس از آن با لیسه کردن و پولیش کاری و در نهایت با استفاده از ترکیب پوست انار و لعاب كتیرا و مالیدن آن بر سطح قالب آماده برای کار شود و در نهایت رنگ و آماده سازی آن است که عموماً از رنگ های مشکی جهت حاشیه نقوش و قرمز و آبی فیروزه ای و سبز آبی جهت رنگ آمیزی نهایی.
پس از اتمام کار و انتقال نقش به وسیله قالب بر سطح پارچه آن را جهت ثبوت رنگ در معرض بخار به مدت نود دقیقه قرار می دهند.
پس از قرار دادن پارچه ها در حوضچه های مخصوص آن را به مدت چندین روز در معرض نور خورشید جهت خشک شدن و آماده سازی نهایی قرار می دهند.
با خرید صنایع دستی در جهت حمایت از این میراث ملی و فرهنگی به رشد و اعتلای آن می توان کمک شایانی نمود. امری که بازرگانی هفت گردون خیال با ارائه پکیج های انحصاری از گلچین صنایع دستی ایران آن را به سهولت برایتان فراهم ساخته است.

faezeh1
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *